Verslag raadsvergadering 15 december 2020

18 december 2020

Highlights uit de laatste raadsvergadering van 15 december 2020:

-We staan positief t.a.v. Plan Weleveld. Het gaat om 38 woningen, grotendeels levensloopbestendig en geschikt voor starters. Wel aandacht gevraagd voor de positie van de Scouting.

-Positief tegenover Huiskamer Manderveen. Veel geld, maar draagt bij tot leefbaarheid van de kern.

-We hebben tegen een bestemmingsplanwijziging gestemd die uitbreiding van Intensieve Veehouderij aan de Uelserweg in Mander mogelijk maakt. Het gaat om een toename van vleeskalveren van 300%, een uitbreiding van maximaal 900 m2 naar 23oo m2 en op een afstand van 90 meter van beschermd Natura 2000 gebied. Wij hebben in ons verkiezingsprogramma al aangegeven dat we tegen uitbreiding van Intensieve Veehouderij zijn en kiezen – even als de minister – voor omschakeling naar grondgebonden kringlooplandbouw. De overige drie partijen in de raad hadden geen bezwaren en de uitbreiding is daarmee goedgekeurd door de meerderheid van de raad.

Tijdens de raadsvergadering hebben we onderstaande verklaring voorgelezen:

“Er is in ons land een tweedeling ontstaan tussen boeren die een bestaan proberen te verwerven/behouden in de agrarische sector en natuurbeschermers die opkomen voor natuur, biodiversiteit en klimaat. Als PvdA fractie zien wij de oplossing hiervan in een eerlijke prijs voor de agrarische producten en een langzame overgang naar grondgebonden kringlooplandbouw. Wij hopen dan ook als PvdA fractie dat de gesprekken tussen supermarkten, overheid en agrariers op termijn zullen leiden tot de gewenste eerlijke prijzen en – als gevolg daarvan – ook tot een overgang naar grondgebonden kringlooplandbouw.

Met deze droom  in ons achterhoofd voeren wij onze groene sociale politiek. Het is niet voor niets dat er in ons verkiezingsprogramma staat dat wij tegenstander zijn van uitbreiding van de intensieve veehouderij. We zijn het dan ook aan onze kiezers, maar ook aan onszelf, verplicht om uitbreidingen van de intensieve veehouderij, waar mogelijk, tegen te houden.
In het voorliggende rvs gaat het om een uitbreiding van maximaal 915 m2 naar 2300 m2. Op een afstand van slechts 90 meter van een beschermd Natura 2000 gebied. En met een toename van het aantal vleeskalveren van 324 in 2009 naar 966 in 2020/2021 (toename van 300%). En dan te bedenken dat we in het eerder vanavond goedgekeurde veegplan van vanavond letterlijk de tekst hebben staan:

Samenvattend sluit de huidige ligging van IV t.o.v. burgerwoningen de risico’s op verspreiding van zoönosen of MRSA niet uit. Ook de hoge dichtheid van veehouderijen in de gemeente in het algemeen zorgt voor risico’s(endotoxinen bijvoorbeeld)”.

We begrijpen dat deze uitbreiding voor de korte termijn een mooie oplossing is voor de boer in kwestie en dat is hem van harte gegund. Maar, voor het grotere lange termijn doel, het leefbaar houden van deze planeet, vinden wij dit een fundamenteel verkeerde keuze.

Het moge duidelijk zijn dat wij dit rvs als PvdA fractie daarom niet kunnen steunen”.

-We hebben tegen de mogelijkheid gestemd van vestiging van een grote Aldi supermarkt aan de Almeloseweg. Ons standpunt blijft: Supermarkt hoort in het centrum. Als de consequentie is dat de Aldi dan vertrekt, moet dat maar gebeuren. Er zullen voldoende supermarkten in de rij staan om de lege plaats weer op te vullen!

-Ons standpunt t.a.v. carbidschieten is als volgt:  Carbid schieten valt niet onder het door de regering vastgestelde vuurwerkverbod. Misschien was dat wel beter geweest, want natuurlijk maken wij ons zorgen om verstoringen van de openbare orde, het niet naleven van de strenge corona regels en de hoge druk op de ziekenhuizen als gevolg van eventuele ongelukken. De decembermaand zou zomaar de opmaat kunnen zijn voor een derde coronagolf…Waar we als samenleving al zoveel corona beperkingen hebben moeten accepteren, voelt het voor ons vreemd, dat een dergelijk volksvermaak in deze tijd toch doorgang vindt. Maar, als het dan toch door moet gaan, vinden wij als PvdA fractie dat de regels heel scherp mogen zijn. Het kan toch niet zo zijn dat een eendaags volksvermaak zwaarwegende gevolgen heeft voor de gezondheid van een hele samenleving?

We vinden het goed dat er duidelijke beperkende regels gelden en dat ze in gezamenlijkheid met de Twentse gemeenten zijn genomen. Wij hebben geen moeite met de tijdelijke aanpassing van de APV en pleiten voor stringente handhaving.

Tot zover de belangrijkste zaken. Voor een volledig beeldverslag van de vergadering zie www.tubbergen.nl(gemeenteraad – laatste vergaderingen)

De volgende raadsvergadering is gepland op dinsdag 26 januari 2021