Ook politieke wereld ligt zo goed als stil

10 april 2020

Corona.
Het is denk ik het meest gebruikte woord in de afgelopen maand. Corona is er in geslaagd om onze agenda’s vrijwel leeg te maken en onze wereld redelijk stil te leggen. Dat geldt grotendeels ook voor onze lokale politieke werkelijkheid in de Gemeente Tubbergen.

We leven nu in het “nieuwe normaal” en dat betekent anderhalve meter afstand houden, handen wassen, papieren zakdoekjes gebruiken en heel veel thuis zitten. Vooral voor oudere mensen die vele uren in noodgedwongen eenzaamheid door moeten brengen is het leven zwaar geworden. Onder hen vallen ook de meeste slachtoffers. Veel medewerkers in de zorg maken overuren en laten zien hoe belangrijk hun werk is voor de samenleving. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor schoonmakers, leerkrachten, artsen, winkelpersoneel en andere vitale beroepen.

Gelukkig ontstaan er in deze corona tijd ook nieuwe vormen van “noaberhulp”. Even bij de buurman kijken of hij het wel redt, een pannetje eten delen, boodschappen halen, een telefoontje plegen, een kaartje sturen, allemaal positieve ontwikkelingen die we vast moeten houden…

En hoe ziet onze toekomst na de corona er uit? Volgt er inderdaad een grote economische crisis? En zo ja, wie gaat voor de kosten hiervan opdraaien? Betalen de onroerend goed bazen die miljoenen hebben verdiend in de afgelopen jaren de rekening of komen de kosten terecht bij de gewone burger, of misschien wel bij de minima? Als PvdA fractie blijven we vinden dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Zeker nu!

De lokale politiek gaat volgende week weer van start met een “beraadslagingsvergadering” (soort commissievergadering) op 15 april en een raadsvergadering op 20 april. Voorlopig zullen deze vergaderingen digitaal zijn. Op de site van de Gemeente Tubbergen zijn ze voor iedereen te volgen.

Natuurlijk hopen we allemaal dat er binnenkort een vaccin wordt gevonden tegen corona en verlangen we naar een samenleving waarin alles weer mogelijk is. Waar we elkaar weer handen kunnen geven, waar we elkaar weer kunnen ontmoeten bij sportclubs, kerken of in de horeca. Waar kinderen weer naar school kunnen en waar we onze ouders weer mogen bezoeken.

Tot het zover is houden we ons aan de afspraken. Zorg goed voor elkaar en blijf gezond!

Hartelijke groet,

Henk Wessels – PvdA Tubbergen