Door op 11 november 2016

Verslag begrotingsvergadering

De programmabegroting voor het jaar 2017 is maandagavond 7 november raadsbreed aangenomen. De bestuurders en ambtenaren hebben net zolang met bedragen geschoven tot er een bescheiden plusje van 12.000 euro kon worden geboekt. Net genoeg om niet rood te staan en net te weinig voor de raad om wilde nieuwe plannen te bedenken.

Wat was er opvallend tijdens deze begrotingsvergadering :

• Waar er andere jaren bijna een hele dag werd gesteggeld, was het nu in een recordtempo afgehandeld ( 3 uurtjes).
  • In een één -tweetje tussen de GB/VVD fractie en de eigen wethouder werd een domotica initiatief voor de zorg snel afgetikt met als gevolg een halve pagina in de Tubantia.
  • Het CDA kwam voor de zoveelste keer met een motie over huisvesting van jongeren, dit keer in containerwoningen. Wethouder Volmerink moest zijn eigen fractie fijntjes wijzen op de onlangs vastgestelde woonvisie en beoordeelde de motie dan ook als overbodig.
  • Het CDA had maandagmiddag, voorafgaand aan de vergadering, nog een motie ingediend over “stil boerenleed”. Op de één of andere manier was het leed kennelijk al vlot geleden en verdween deze motie na enkele uren weer van de radar. Hetzelfde gold voor een kortdurende motie over een fietspad aan de Veeneggeweg. ’s Middags ingediend, maar ’s avonds al niet meer noodzakelijk. Zo snel kan het ook gaan in de politiek…
  • Wethouder de Witte is met een inhaalslag bezig. Er volgen zeer binnenkort presentaties over de nieuwe toeristische organisatie(1), het nieuwe voorstel m.b.t. muziekonderwijs(2), de nieuwe sporthal(3), Tubbergen bruist(4) en de nieuwe invulling van de bibliotheken in Albergen en Geesteren (5). Stuk voor stuk mooie initiatieven, maar ze komen allemaal te laat. De PvdA vraagt de wethouder om een strakkere planning!
  • Er is nog steeds niets te zien van de glinstering…. Er is 50.000 euro toegezegd, maar er glinstert nog niets.
  • Voor Erik Bakhuis en Burgemeester Stegers was het de laatste begrotingsvergadering. Zij werden in het bijzonder bedankt voor bewezen diensten.
  • Ursula Bekhuis (GB/VVD) gaf in de rondvraag aan dat ze het zeer waardeert dat er in de raad van Tubbergen op een respectvolle en constructieve wijze wordt vergaderd. De overige aanwezigen beantwoordden haar woorden met applaus.

Tubbergen, 8 november 2016