Door op 11 september 2016

Tubbergen Bruist …..

Tubbergen Bruist

In september 2016 vindt er een werksessie plaats over Tubbergen Bruist. Leden van de werkgroep Tubbergen Bruist gaan in gesprek met raadsleden van de Gemeente Tubbergen, onder meer om invulling te geven aan ons mooie grote, maar o zo lege, Raadhuisplein. Tijdens dat overleg wil de PvdA fractie de volgende punten inbrengen :

Raadhuisplein moet een belangrijke rol spelen m.b.t. toerisme
Als je in de zomer in de omliggende plaatsen rondkijkt, merk je dat vele centra een plein kennen met daaraan gelegen de nodige terrassen (Holten, Oldenzaal, Rijssen, Hardenberg). Hoewel omliggende plaatsen vaak groter zijn, moet het in Tubbergen toch ook mogelijk zijn om één terras te kunnen realiseren op het Raadhuisplein. Meerdere keren zie je op het Tubbergse Raadhuisplein toeristen van hun fiets stappen op zoek naar een terras. Na enig speurwerk komen ze soms bij Fox of het Oale Roadhoes terecht( en dat is op zich prima), maar vaak zie je mensen ook doorfietsen ( of een broodje eten op een bankje van het Raadhuisplein). We missen op het Raadhuisplein gewoon een uitnodigend terras voor onze toeristen.

Raadhuisplein moet een sfeervol terras krijgen voor de eigen bevolking
Daarnaast kan een sfeervol terras op het Raadhuisplein een stimulans zijn voor het uitgaansleven in Tubbergen. Een gezellig vol terras kan op de zomeravonden het woonplezier van vele Tubbergenaren vergroten. Eventueel zou een verplaatsbare muziekkoepel bij kunnen dragen aan zomerse optredens van diverse koren of muziekgezelschappen (uit onze eigen gemeente) op het plein.

Een bruisend Raadhuisplein kan ook een bindende factor zijn voor jongeren
Uit de statistieken blijkt dat Tubbergen ontgroent en vergrijst. Jongeren die studeren in de omliggende steden met een rijk uitgaansleven, missen vervolgens in Tubbergen een sfeervol terras. Hoewel een kleiner dorp als Tubbergen natuurlijk niet kan tippen aan het uitgaansleven in de grotere steden, zou één bruisend terras op het Raadhuisplein toch wellicht een bindende factor kunnen zijn voor jongeren.

De PvdA fractie nodigt het college van B en W en de werkgroep Tubbergen Bruist uit om plannen te maken om te komen tot een Bruisend Raadhuisplein. Wellicht is er een mogelijkheid om de plaatselijke horeca ondernemers uit te nodigen voor een gesprek hierover. Eventueel kunnen ook andere ondernemers uitgenodigd worden om mee te denken hierover.

Wij spreken als Pvda de wens uit dat ons Raadhuisplein binnen afzienbare tijd zal veranderen van een verkapte parkeerplaats in een echt bruisend plein, waar toeristen een plekje kunnen vinden op het terras en ook de overige bewoners van onze gemeente nog vele plezierige uren zullen doorbrengen.

PvdA Tubbergen – Henk Wessels
25 augustus 2016