Door op 21 oktober 2016

Reactie begroting Tubbergen

Als PvdA fractie hebben we kennis genomen van het persbericht m.b.t. de begroting voor 2017. Ook wij zijn blij met een sluitende begroting, waardoor er geld is om te besteden aan de minima ( kindpakketten) en ook aan een aantal verkeersknelpunten. ( o.a. fietspad van Koersveldweg in Albergen).

Daarnaast zegt het college ook extra geld uit te trekken voor de bibliotheek. Dat klinkt natuurlijk heel mooi, maar de waarheid is anders. Er is in 2015 al besloten om jaarlijks € 150.000 te bezuinigen op de bibliotheken, m.i.v. 2017. Als gevolg daarvan zullen vestigingen in Albergen en Geesteren worden gesloten. Als pleister op de wond wordt nu € 50.000 vrijgemaakt voor een nieuwe opzet van de bibliotheken, maar het blijft dus nog steeds een ordinaire bezuiniging van € 100.000. Eenzelfde situatie speelt ook t.a.v. het muziekonderwijs ; eerst flink bezuinigen en dan mooi weer spelen omdat je een klein deel van die bezuiniging terugdraait.

Als PvdA fractie betreuren we nog steeds de bezuiniging op de culturele sector. Dat het college en de coalitiepartijen hier anders over denken, is hun goed recht, maar wees hierover duidelijk en transparant tegenover de burgers ( en maak het verhaal niet mooier dan het is).

PvdA Tubbergen – Henk Wessels
16 oktober 2016